تولید برج خنک کننده یا کولینگ تاور تولید برج خنک کننده یا کولینگ تاور .

تولید برج خنک کننده یا کولینگ تاور

برج خنک کننده مکعبی و مزایای آن

برج خنک کننده مکعبی

یکی از انواع تقسیم بندی های برج خنک کننده، تقسیم بندی بر اساس شکل ظاهری برج های خنک کننده می باشد. در این تقسیم بندی برج های خنک کننده به دو دسته برج خنک کننده مکعبی و برج خنک کننده مخروطی تقسیم بندی می شوند.

برای آشنایی بیشتر با برج خنک کننده مکعبی تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تاریخچه برج های خنک کننده

کاربرد برج ‌های خنک ‌کننده به قرن نوزدهم و اختراع چگالنده برای استفاده در موتور بخار بر می ‌گردد. در چگالنده‌ ها سیال خنک ‌کننده غالباً آب است، به این صورت که آب با گرفتن گرمای بخاری که از خروجی توربین یا پیستون به چگالنده رسیده است، میعان می ‌کند. وجود این مرحله در چرخه موتور بخار سبب افت فشار بخار خروجی می ‌شود ولی در عوض مصرف بخار و در نتیجه مصرف سوخت را کاهش می ‌دهد و هم ‌زمان کارایی سیستم را نیز بالا می ‌برد. البته باید در نظر داشت که چگالنده‌ ها در عمل نیاز به برج خنک‌ کننده به نسبت بزرگی دارند و در صورت عدم وجود برج خنک ‌کننده، استفاده از آن ‌ها اقتصادی نیست، چرا که هزینه ‌های فراهم کردن آب بیش از سرمایه ذخیره شده از صرفه‌ جویی انرژی می ‌شود. فارق از موتور های آبی که فراهم کردن آب هزینه ‌ای برای آن‌ ها محسوب نمی ‌شود و استفاده از چگالنده بدون برج خنک ‌کننده امری عادی است، استفاده از چگالنده و برج خنک ‌کننده موضوعی حساس در صنعت به شمار می ‌رود. با آغاز قرن بیستم قوانین و روش‌ های فراوانی در زمینه چرخه ‌های دارای برج خنک ‌کننده برای مناطقی که با مشکل کم ‌آبی رو به ‌رو بودند، طرح ‌ریزی شد و احداث برج خنک ‌کننده را وابسته به نظر شهرداری آن منطقه و کم و کیف منابع آبی آن منطقه کرد. در مناطقی که منابع آبی قادر به فراهم کردن آب برج خنک ‌کننده هستند، از سیستم حوضچه‌ های آبی استفاده می‌ شود و در مناطقی که محدودیت منابع دارند، مثل شهر های بزرگ، از برج‌ های خنک‌ کننده استفاده می ‌شود.

برج ‌های خنک کننده اغلب در پشت بام ساختمان ‌ها و یا به صورت سازه ‌ای مجزا در کنار ساختمان اصلی قرار می ‌گیرند و هوا به کمک فن ‌های برج خنک کننده و مکانیزم جا به‌ جایی اجباری یا به طریق مکانیزم جا به ‌جایی آزاد به جو منتقل می ‌شود. در کتاب نظام مهندسی ایالات متحده آمریکا از سال ۱۹۱۱ مطلبی در این زمینه به این صورت آمده است: «با استفاده از یک پوسته تخت یا دوار از ورقه نازک، لوله دودکش در راستای عمودی تا جای ممکن کوچک تعبیه شود. (ارتفاع ۲۰ تا ۴۰ فوت) در پشت بام مجموعه ‌ای از تشت ‌ها برای پخش شدن آب مورد نیاز چگالنده قرار می‌ گیرند و آب به درون آن ‌ها پمپ می ‌شود. آب درون تشت‌ ها بر روی حصیری از جنس چوب به صورت قطره ‌ای ریخته می ‌شود تا فضای درون برج خنک کننده را پر کند.»

برج خنک کننده مکعبی یا کولینگ تاور مکعبی

سیستم های برج خنک کننده همه در یک راستا حرکت می کنند و همه آن ها یک هدف اصلی را دنبال می کنند و آن هم این است که جریان گرم و دما داخل را خنک کنند. برج های خنک کننده در مدل های مختلفی درست شده اند و کار تخصصی آن ها با یک دیگر فرق می کند و معایب و مزایای مختلفی نیز دارند.

مزیت های استفاده از برج خنک کننده مکعبی

سیستم توزیع آب چند نازله: در سیستم توزیع اب در برج های خنک کننده تعداد نازل های ان متفاوت است. مثلا در برج های خنک کننده مکعبی تعداد آن ۴ یا حتی بیشتر نیز می شود که در صورتی که یکی از این نازل ها خراب شوند کل سیستم از کار نمی افتد که خود ان یکی از مزایا برج خنک کننده مکعبی نیز هست، اما  در برج های خنک کننده مخروطی آب در یک هد آب پخش کن پخش و توزیع می شود که خود آن نیز تحت فشار است که اگر یکی از این نازل ها خراب یا مشکل برایش پیش آید سبب کندی چرخش اسپرینکلر راندمان می شود و یا سیستم خنک کننده به کلی قطع می شود.

سیستم قطره گیر( الیمیناتور): یکی دیگر از مزایا برج خنک کننده مکعبی این است که سیستم قطره گیر آن بالای قسمت توزیع آب قرار گرفته شده است که این امر سبب می شود که تمامی مکش فن نیز احاطه شود که این کار باعث می شود پرتاب آب به قسمت بالایی به کم تر از ۰٫۰۰۲ درصد قطرات کم شود که یکی از مزایا برج خنک کننده مکعبی است.

سیستم پاشش آّب منظم: یکی دیگر از مزایا برج خنک کننده مکعبی این است که سیستم پاشش آب در برج های خنک کننده مکعبی خیلی دقیق است به طوری که نازل های ثابت هنگامی که پاشش آب انجام می گیرد دقت آن خیلی بالا است و با کم ترین میزان فضای خالی توسط نازل ها روبه رو می شویم که یکی از مزایا برج خنک کننده مکعبی است که در برج های خنک کننده بسیار مهم است.

تفاوت های برج خنک کننده مکعبی و برج خنک کننده مخروطی

برج خنک کننده دستگاهی به منظور خنک کردن سیستم های مکانیکی و تولیدی و صنعتی شرکت ها، ادارات، مجتمع های تجاری و اداری و تولیدی می باشد.

نحوه خنک کردن توسط برج خنک کننده به این صورت می باشد که از طریق لوور های اطراف برج خنک کننده هوا به داخل برج خنک کننده مکیده شده و از طریق تنوره برج خنک کننده به واسطه مکش فن برج خنک کننده به بالا دمیده می شود.

به هنگام این فرآیند، هوا در حال عبور از پایین به بالای برج خنک کننده با برخورد به قطراتی که از درون پکینگ برج خنک کننده در حال ریزش هستند باعث خنک شدن آب می شوند.

برج خنک کننده از طریق مکانیسم تبخیر سطحی نسبت به خنک کردن آب اقدام می نماید. در تبخیر سطحی که درون برج خنک کننده انجام می پذیرد بخش زیادی از آب در حال گردش تبخیر می شود.

این تبخیر برج خنک کننده به طور متوسط بین 3 تا 7 درصد آب در گردش برج خنک کننده را شامل می شود.

برج خنک کننده در دو مقطع برج خنک کننده مکعبی و برج خنک کننده مخروطی طراحی تولید می شود. برج های خنک کننده فایبرگلاس امروزه جای برج های خنک کننده فلزی را گرفته است.

تفاوت برج های خنک کننده فایبرگلاس نسبت به برج های خنک کننده فلزی در عمر استفاده از برج خنک کننده می باشد. یعنی برج های خنک کننده فایبرگلاس دارای عمر بیشتری نسبت به برج های خنک کننده فلزی می باشد.

تفاوت برج خنک کننده مخروطی و برج خنک کننده مکعبی در نحوه عملکرد برج خنک کننده می باشد.

برج خنک کننده مکعبی به لحاظ فضای داخل حجم کوچک تری نسبت یه برج خنک کننده مخروطی دارد. به همین خاطر سازندگان برج خنک کننده، مجبور هستند ارتفاع را در برج خنک کننده مکعبی بالا تر ببرند.

برج خنک کننده مکعبی به دلیل برخورداری از ارتفاع بیشتر توانایی خنک کاری بیشتری نسبت به برج خنک کننده مخروطی دارد.

البته عیب اصلی برج خنک کننده مکعبی هزینه بالا تر آن نسبت به برج خنک کننده مخروطی می باشد. دلیل این موضوع نیز به ارتفاع بیشتر برج خنک کننده مکعبی نسبت به برج خنک کننده مخروطی می باشد. چرا که در ساخت برج خنک کننده مکعبی که نیاز به ارتفاع بیشتر نسبت به برج خنک کننده مخروطی دارد متریال بیشتری مورد استفاده قرار گرفته است.

در حقیقت ضخامت بدنه برج خنک کننده مکعبی بیشتر از ضخامت بدنه برج خنک کننده مخروطی می باشد.

مجموعه تولیدی و صنعتی مهتاب گستر در زمینه تولید انواع برج خنک کننده مکعبی به صورت حرفه ای در حال فعالیت است. شما هر گونه نیازی که به انواع برج خنک کننده مکعبی و دیگر محصولات داشته باشید توسط کادر مجرب و حرفه ای ما در کم ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به شما ارائه می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برج خنک کننده مکعبی و نحوه تولید آن و همچنین اطلاع از قیمت برج خنک کننده مکعبی به وب سایت مهتاب گستر مراجعه نمایید.

برای ثبت سفارش با ما در تماس باشید: 09127883721 – 66706377 – 66709528

با تشکر و قدردانی ویژه از سایت یو آپلود

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ دی ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۰۴:۴۱ توسط:شرکت مهتاب گستر موضوع: نظرات (0)

ارسال نظر توسط مدیر غیرفعال شده